• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Sambo köper bostadsrätt

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Hej,

Min sambo är mycket sparsam med sina pengar och sköter sin ekonomi bra och har idag 0kr skulder och en rejäl kontantinsats. Hon vill gärna köpa en bostadsrätt men jag har dessvärre inte det så bra ekonomiskt. För ett par år sedan hamnade jag i ett spelmissbruk och har enorma skulder på över en miljon. Idag har jag löneutmätning.

Om min sambo köper en bostad, där hon själv finansierat köpet via bolån och kontantinsats, skulle då denna bostadsrätt vara föremål för utmätning om vi bor där tillsammans? Skulle jag kunna hjälpa med hyran om jag bor där? (Ingen amortering) endast hyra + ev. Ränta och föreningsavgift som kostnad?

Mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
503
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Vad tråkigt och höra om din situation men jag kan glädja dig att svara att din sambos bostadsrätt inte kan vara föremål för utmätning om hon äger den själv och givetvis kan styrka det. Sen ska ni skriva ett samboavtal där ni önskar att reglerna som återfinns i sambolagen (2003:376) gällande bodelning inte ska tillämpas avseende erat samboförhållande. Skriv gärna samboavtalet innan ni flyttar in i lägenheten.
Dock kan alla föremål i lägenheten bli föremål för utmätning.För att undvika att kronofogden utmäter något som tillhör din sambo måste sambon kunna styrka att det är hennes egendom.Ser också inget problem i att du betalar hyra till din sambo för att du bor där. Hoppas du fått svar på din fråga. :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Den kan utmätas för dina skulder om kfm kan visa att den tillhör dig helt eller delvis, att ni gjort någon sorts skentransaktion. Har man inte gjort det är det ingen fara.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Den kan utmätas för dina skulder om kfm kan visa att den tillhör dig helt eller delvis, att ni gjort någon sorts skentransaktion. Har man inte gjort det är det ingen fara.
Jag har betalt min sambo då jag begått bedrägeri och bestulit henne på våra gemensamma sparpengar, detta är jag dock dömd för och de överföringar jag gjort till henne är återbetalning på mitt privata lån till henne då hon inte ville söka skadestånd. Skuldebrev finns samt förundersökning (där dessa privatlån finns med, att jag bestulit henne från sparpengar) sen vidare strafföreläggande. Vill även tillägga att brotten begicks mellan 2019-2020 så det är ett tag sedan men nyss blivit dömd via sf.

Vid tillfällen har jag även haft mina pengar på hennes konto när jag känt oro för speldjävulen dock har dessa betalt tillbaka till mig när jag behövt dem. Vi har noggrant fört varje transaktion/avbetalning i Excel och kan enkelt spåras via banktransaktioner.

hur ser KFM på att jag betalar 50% av kostnaderna för bostaden förutom amortering?
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Vill även påpeka att min att min lön är mer än x2 hennes.(Kopplat till att jag betalar hyra)
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Den kan utmätas för dina skulder om kfm kan visa att den tillhör dig helt eller delvis, att ni gjort någon sorts skentransaktion. Har man inte gjort det är det ingen fara.
Hur skulle en sådan skentransaktion kunna se ut? Och hur långt bakåt i tiden kan man kolla? Vad skulle ens föranleda KFM att granska något sådant här?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Hur skulle en sådan skentransaktion kunna se ut? Och hur långt bakåt i tiden kan man kolla? Vad skulle ens föranleda KFM att granska något sådant här?

Finns många upplägg. 10 år är nog inga problem.
Att man bedömer att det kan vara en skentransaktion
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Men vad skulle föranleda det? Tips? Måste vara svårt för KFM att utreda en sådan sak?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Det varierar.
Har man inte gjort skenköp är det nog lugnt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp